Як реєструватимуться ПН/РК у святкові дні?

Перенесення робочих днів і реєстрація ПН/РК. Упевнені, що платники ПДВ знають, що реєструвати ПН/РК можна тільки протягомопераційного дня. Згідно з п. 3 Порядку № 1246*операційний день для реєстрації ПН/РК триваєв робочі (!) дні з 8:00 до 20:00. Але! Якщо15 число абоостанній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважаєтьсяопераційним днем. Інакше кажучи, 15 число й останній день місяця завжди мають бути операційними днями.

*Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

Що рекомендує КМУ у своєму розпорядженні від 10.01.2019 р. № 7-р «Про перенесення робочих днів у 2019 році»?Вівторок, 30 квітня 2019 року (останній день місяця), перенести на суботу, 11 травня 2019 року. У результаті вихідними днями будуть: 27, 28, 29, 30 квітня і 1 травня 2019 року. Чудово! Але повернемося до реєстрації ПН/РК:

— 27, 28, 29 квітня і 1 травня ПН/РК реєструватися не будуть. Ці дні є неробочими, а отже, й не операційними;

— 30 квітня (останній день місяця), незважаючи на те, що він вихідний і переноситься на інший робочий день, є операційним днем. А отже, ПН/РК повинні реєструватися в цей день.

30 квітня 2019 року, виходячи з вимог Порядку № 1246, є операційним днем для реєстрації ПН і РК.

Але, незважаючи на те, що бухгалтери «вздовж і впоперек» знають ці норми, побоювання з приводу того, а чи реєструватимуться ПН/РК 30 квітня, усе одно виникають. І не на порожньому місці.

Адже, незважаючи на вищезгадані вимогиПорядку № 1246, наприклад, 31 грудня 2018 року (останній день місяця, який у будь-якому разі мав бути операційним днем), ПН/РКне реєструвалися. Фіскали повідомляли, що операційний день 31.12.2018 р. переноситься на 29.12.2018 р., який, відповідно, є останнім днем поточного року для реєстрації ПН і РК у ЄРПН з урахуванням граничних строків.

Такий факт ігнорування вимогп. 3 Порядку № 1246насторожує. Малоймовірно, що щось схоже може статися з останнім днем квітня, але, щоб не мати неприємностей, радимо проявити обережність і стежити за новинами фіскалів.

Відзначимо ще такий момент. Відправляти ПН/РК на реєстрацію можна і 27, 28, 29 числа в будь-який час, але зареєструються вони найближчим операційним днем (тобто за правилами — 30 квітня 2019 року).

Якщо протягом операційного дня не надійшла квитанція про прийняття/неприйняття/зупинення реєстрації ПН/РК. Протягом якого часу повинні надходити такі квитанції? Протягомопераційного дня (п. 201.10 ПКУ,п. 14 Порядку № 1246).

Якщо ми направили ПН/РК на реєстрацію до закінчення операційного дня, тобто до 20:00, квитанція повинна надійти цього ж операційного дня. І цим же операційним днем (днем відправлення ПН/РК на реєстрацію) мають бути зареєстровані й ПН/РК.

Якщо ПН/РК відправлені на реєстрацію о 20:00 і пізніше, то реєстрація ПН проходить уже наступним операційним днем і квитанція теж може надійти тільки наступного дня.

Є ще, щоправда, положенняПорядку № 557**. У ньому зазначено, що після надходження електронного документа контролюючому органу здійснюється його автоматизована перевірка. При цьому автоматизована перевірка здійснюється в день надходження електронного документа, але не пізнішенаступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня абоза 1 годину до його закінчення (пп. 8і9 розд. II Порядку № 557).

**Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

Але до ПН ця норма не застосовна. Оскільки вПКУп. 201.10 ПКУ) прописана пряма норма про те, що ПН вважається зареєстрованою, якщо протягом операційного дня платникові не направлена квитанція про її прийняття/неприйняття/зупинення. Іп. 14 Порядку № 1246 зобов’язує фіскалів направити в будь-якому разі квитанцію платникові протягом операційного дня.

Ця норма має пріоритет над нормами Порядку № 557.

Якщо квитанція протягом операційного дня не надійшла, фіскали радять (101.17 ЗІР):

1. Через Електронний кабінет переглянути дані ЄРПН щодо складених ним або його контрагентами ПН та/або РК.

2. Звернутися до Центру обслуговування платників податків (ЦОП) за своїм місцезнаходженням або на «гарячу лінію» за номером телефону 0-800-501-007 (напрям 0) з детальним описом ситуації.

3. Якщо після направлення ПН або РК через 2 години не отримана квитанція, в Електронному кабінеті відсутні дані про реєстрацію й інспектортелефоном підтвердив відсутність надходження документа, тонеобхідно направити документ повторно на реєстрацію.

При цьому в будь-якому разі ще раз повторимо: згідно з п. 201.10 ПКУ(абз. 13)якщо квитанція про прийняття/неприйняття/зупинення реєстрації ПН/РК не надійшла протягом операційного дня, ПН/РКвважається зареєстрованою. Щоправда, незважаючи на таку пряму законодавчу норму, часто за її застосування платникам ПДВ доводиться боротися в суді. У чому труднощі?

Іноді фіскали наполягають на тому, що квитанція не була відправлена протягом операційного дня, оскільки їм цього дня не надходила ПН/РК на реєстрацію. У такому разі важливо заручитися доказами, що ПН/РК усе-таки відправлялася на реєстрацію саме в операційний день. Адже згідно зі ст. 109 ПКУ податковим правопорушенням є протиправні діяння (дії чибездіяльність), що призвели доненалежного виконання зобов’язання.

Якщо є повідомлення про доставку ПН/РК ДФС і в ньому дата доставки «вписується» в операційний день — чудово. Це й буде доказом відправлення ПН на реєстрацію саме в операційний день.

Гірше, якщо через збої сервера не надійшло навіть повідомлення про доставку ПН/РК на сервер ДФС. Або в ньому значиться вже абсолютно не та дата, якою ПН/РК відправлялася платником на реєстрацію. Але навіть у цьому випадку відбитися від штрафів можна. Як докази відправлення ПН/РК на реєстрацію суди приймають скриншоти з екрана, у яких фіксується дата відправлення ПН/РК на реєстрацію. Хоча варто зазначити, що фіскали останнім часом стали заявляти про те, що скриншоти не є достатнім доказом відправлення ПН/РК на реєстрацію. Але суди здебільшого не погоджуються з такими висновками фіскалів.

Див., наприклад, «свіже»рішення Київського окружного адмінсуду від 28.03.2019 р. у справі № 320/5466/18

Щоправда, є й негативне рішення, у якому суд дійшов висновку, що скриншоти не можуть братися як належний доказ, оскільки платник на екрані комп’ютера міг «підтасувати» час.

Див., наприклад,постанову Вінницького апеляційного адмінсуду від 14.08.2018 р. у справі № 822/28/18.

Але в такому разі можна подати письмовий інформаційний запит адміністраторові бухПЗ (наприклад, у M.Е.Doc) з таким проханням: «просимо підтвердити надання податкової накладної № <…> від <…> до Державної фіскальної служби України (зазначити дату та час)».Як показує практика, у наданні таких даних не відмовляють.

Січневі проблеми з реєстрацією ПН. Ви, напевно, ще не забули треш з реєстрацією ПН/РК 15 січня 2019 року, коли через збої на сервері ДФС квитанції не надходили/надходили із запізненням та із запізненням реєструвалися ПН/РК.

Незважаючи на спроби громадських організацій домогтися звільнення платників від незаконних штрафів за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК, фіскали своєї вини так і не визнали (лист ДФСУ від 20.02.2019 р. № 639/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Багато платників у березні місяці отримали акти камеральної перевірки з фіксацією факту несвоєчасної реєстрації ПН/РК (реєстрація яких припала на 15 січня 2019 року) і ППР.

Щоправда, поки що ще судова практика конкретно в цій справі не сформувалася. Але, враховуючи позитивну судову практику загалом в питанні, коли протягом операційного дня платником не була отримана квитанція від фіскалів, відбитися від штрафів у суді можна. Тому, посилаючись наабз. 13 ст. 201 ПКУ і заручившись доказом «своєчасного» відправлення ПН/РК на реєстрацію, є всі шанси домогтися справедливості в суді. Позовні вимоги можна формулювати так:

1. Визнати податкову накладну <…> прийнятою та зареєстрованою(зазначаємо дату).

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення <…> про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних <…>».

33
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!